Doorgaan naar inhoud

Uitgebreid zoeken
  • Home
  • De KCON
    • Nieuws
    • Over KCON
    • Ledenvoordeel
  • Agenda
  • Verslagen
    • Evenementen
    • Toerritten
    • Restauraties
    • Divers
  • Te Koop
    • Aangeboden
    • Gevraagd
  • Techniek
    • Frame
    • Wielen
    • Electrisch
    • Ontsteking
    • Motorblok
    • Vering
    • Brandstof
    • Diversen
  • Discussies
  • Contact / Lid worden / Bestuur
    • Contact
    • Lid worden
    • Bestuur
  • Help
    • KCON Site
    • PHPBB
    • Links

Eitank schommelarmvering afstellen

Plaats een reactie
2 berichten • Pagina 1 van 1

Eitank schommelarmvering afstellen

Berichtdoor Martin » do mei 05, 2011 5:24 pm

Ik heb een eitank van 1964 met schommelarmvering en rubberblokken als remming.
Met de bovenste moer, kun je de rubberring in de veerpoot op spanning zetten, waardoor deze uitzet en meer wrijving heeft. De onderste moer dient als borg voor de bovenste.

Indien ik de moeren dusdanig afstel dat er nog een beetje beweging inzit, dan slaat de vering vast na enig gebruik van de bromfiets. Indien ik de moeren losser afstel, dan is de vering geheel slap en trilt de bromfiets bij gebruik. Mogelijk zou meer vet in de vork zinvol zijn.

De volgende vragen zag ik graag beantwoord:
- wat is de beste montagevolgorde bij dit probleem, moet de draagarm worden verwijderd of niet?
- welk soort vet dient er te worden gebruikt?
- wat is de beste manier om de vork af te stellen?

Bij voorbaat dank, Martin

DSC_6096R.jpg
DSC_6096R.jpg (126.56 KiB) 91746 keer bekeken
Martin
Moderator
Moderator

Re: Eitank schommelarmvering afstellen

Berichtdoor Thomas » zo jul 03, 2011 6:55 pm

Hoi Martin

Ik weet niet of je de geperste papier-hulzen ook in de voorvork hebt zitten, maar deze willen nog wel eens voor het vast slaan van de vering zorgen. Als je deze er nog in hebt zitten adviseer ik je deze als eerste te verwijderen.
Voor het demonteren hoeft waarschijnlijk de draagarm niet verwijderd te worden. Als je de boel weer in elkaar wilt zetten smeer dan eerst wat vet in de vorkpoot en aan de spiraalveren. Het beste is om geen gewoon lagervet te gebruiken, maar Molykote 111 compound. Gewoon vet is op oliebasis en olie vreet de rubbers op die voor de demping moeten zorgen. Molykote 111 is een soort glijmiddel wat niet op oliebasis is, en heeft juist het kenmerk dat het geen rubbers aantast. Een tube van dit spul is niet goedkoop en kost zo'n 18 euro. Maar dan blijven je rubbers wel heel

Smeer een goede dikke laag van dit compound in de veerpoten en aan de spiraalveer om piepen van de veer te voorkomen. Monteer de veer er weer in en bevestig de bouten.
Het afstellen gebeurt op gevoel. Stel de bovenste moeren langzaam op tot dat je een lichte weerstand voelt. Stel het niet te strak af want dat geeft tijdens het rijden toch vaak een te stug gevoel. Je moet de vering bij het afstellen dus nog wel soepel kunnen bewegen.
Ik hoop dat je wat aan de tips hebt en je nog lang plezier zult hebben van je eitank.

Groeten Thomas
Thomas
Moderator
Moderator

Plaats een reactie
2 berichten • Pagina 1 van 1

Keer terug naar Schokbrekers / Voorvork