Doorgaan naar inhoud


Uitgebreid zoeken
  • Home
  • De KCON
    • Nieuws
    • Over KCON
    • Ledenvoordeel
  • Agenda
  • Verslagen
    • Evenementen
    • Toerritten
    • Restauraties
    • Divers
  • Te Koop
    • Aangeboden
    • Gevraagd
  • Techniek
    • Frame
    • Wielen
    • Electrisch
    • Ontsteking
    • Motorblok
    • Vering
    • Brandstof
    • Diversen
  • Discussies
  • Contact / Lid worden / Bestuur
    • Contact
    • Lid worden
    • Bestuur
  • Help
    • KCON Site
    • PHPBB
    • Links

Oldtimers en nieuwe benzine

Plaats een reactie
1 bericht • Pagina 1 van 1

Oldtimers en nieuwe benzine

Berichtdoor harmoldebijvank » zo jul 17, 2011 12:43 pm

Oldtimers en nieuwe benzine

Milieu wordt in ons land een steeds groter en zwaarwegend thema.
Naast lokale (burger) initiatieven houdt ook de politiek zich steeds intensiever bezig met dit onder werp.

Ontwikkelingen op het gebied van milieubesparende energie vormen zijn aan de orde van de dag. De dagelijkse motorbrandstof wordt daarin niet ontzien !!
Blijkens onderstaand artikel worden we ditmaal niet alleen in onze portemonnee getroffen.
1.jpg
De goede oude tijd
1.jpg (16.28 KiB) 23899 keer bekeken

Brandstoffen voor onze oldtimers
Onze benzine moet vanaf 2010 (Europese wetgeving) 5 % bio - ethanol bevatten,daarin schuilt nog geen gevaar voor onze oldtimers. Echter volgens deze Euroregel wetgeving moet het percentage bio – ethanol in 2020 naar 20% gaan en juist daarin schuilt voor onze oldtimers een groot gevaar.

Onze omringende landen gaan of zijn al over om “Euro 95” (de basis benzine voor onze 2 takters) te vervangen door “E10” benzine (Hierin is 10% ethanol verwerkt)
Het grote nadeel van die “E10” benzine is dat deze zich heel moeilijk laat mengen met onze toevoegingen van mengsmeer oliën. Ook in ons land komen er steeds meer pompstations waar je “E10” benzine kunt tanken i.p.v. “Euro 95”.
2.jpg
Wie van de drie ??
2.jpg (10.76 KiB) 23899 keer bekeken

Waar gaat het nu om ?
Die “E10” benzine is funest voor de motor want deze
concentratie bio – ethanol is behoorlijk agressief en tast o.a. de rubberen afdichtingen (Bv in de tankkraan) , benzineslang , keerringen (Denk aan de krukas keerringen) en pakkingen aan.
Ook bevat deze “E10” benzine 4 % water wat dus meer roestvorming in de tank veroorzaakt.
Daar komt nog bij dat wanneer je knoeit op plaatdelen of met het tanken de lak kan aantasten.
Ook heeft “E10” benzine een lagere verbrandingswaarde (verbrand moeilijker) waardoor we mogelijk een grotere hoofdsproeier moeten monteren om rijden op een te arm mengsel te voorkomen.

Dus als je geen Euro 95 meer tanken kunt ga dan over op “Super 98” en vermijdt de “E10” benzine (zolang mogelijk). De “Super 98” is weliswaar duurder maar beter voor onze oldtimers

Wim Top.

Noot van de redactie:
Na enig speuren op internet blijkt dat men ook met moderne motoren (ook in auto’s) op moet passen met de “E10” benzine.
Avatar gebruiker
harmoldebijvank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 116
Geregistreerd: di aug 17, 2004 1:00 am
Omhoog

Plaats een reactie
1 bericht • Pagina 1 van 1

Keer terug naar Brandstofvoorziening

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

  • Forumoverzicht
  • Het team • Verwijder alle forumcookies • Alle tijden zijn GMT + 1 uur
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

Website Sponsor