Restauratieverslag Eitank K54/0MB.
Deze Duitse bromfiets is volgens het "Betriebserlaubnis" gemaakt in 1963 en in 1964 op de weg gekomen, hetgeen op het typeplaatje vermeld staat.
Ik heb hem gekocht in april 2007, van iemand die verhuisde naar Frankrijk en daar een camping wilde opzetten. Eigenlijk kocht ik een ouder model met kleine koplamp en achterlicht, maar bij aankomst op het verkoopadres bleek het toch een later model te zijn. Uiteraard is de verkoopprijs hierop aangepast, mede ook omdat de technische toestand aanmerkelijk slechter was dan aangegeven.
Eitank K54/0MB:
- bouwjaar 1964 (gemaakt van 1964 t/m 1966)
- Mokick, 40 km/h
- motor 49 cc / luchtgekoeld / 2,6 PK / 3x voetgeschakeld
- 14 mm Bing carburateur
- 17"wielen met banden 21x2,75"
- antraciet-metallic en nepalbeige
- aanschafprijs toen DM 998
In het najaar van 2007 en begin 2008 is de K54/0MB volledig gedemonteerd, alle onderdelen zijn behandeld of vervangen en wederom gemonteerd tot het Hollandse model.
- van twee slechte voorvorken is één goede gemaakt
- draagarm voorwiel is vervangen vanwege 19" wielen ipv 17"
- standaard is vervangen door een hoger type
- tank is binnen voorzien van 2-komponenten afwerking; "Tank-Cure"
- al het blikwerk is gestraald, geplamuurd, geschuurd en weer afgelakt
- nieuwe koplamprand, visjes voorwiel, sierrand voorspatbord, uitlaat en bocht
- schokbreker hulzen, sierrand achterspatbord, rempedaal en kickstarter zijn verchroomd
- overige kleine onderdelen zijn gegalvaniseerd
- buddyzitframe is gelakt, de veren gegalvaniseerd en voorzien van nieuw schuim en overtrek
- stuurslot en slot gereedschapvak is geresetaureerd met nieuwe sleutels
- nieuwe 19" velgen, spaken en banden, dus Hollandse wielen
- motor is volledig gereviseerd en voorzien van nieuwe schakelklok
- schokbrekers achter zijn gereviseerd
- kabelboom is vervangen, nieuw achterlicht en koplamprand
- alle bedieningskabels zijn vervangen, behoudens de voetremkabel
- nieuwe claxon en diverse rubbers
- de kleuren zijn aangepast naar rood en grijs, computer gescand van de super van JohanB
Vooral het weer opbouwen van deze bromfiets was een feest. In tegenstelling tot mijn 1e restauratie, had ik nu de beschikking over een heftafel, waardoor het werk veel aangenamer was en ook minder risicovol.
Deze Eitank loopt als een zonnetje, de vering in de voorvork is dan wel primitief en niet vergelijkbaar met een Buffeltank, maar toch prima te berijden.
Martin